Andy’s Speeltuin

Andy’s Speeltuin is te vinden aan de Schapenlaan ter hoogte van nummer 17. Er zijn diverse speeltoestellen, een basketbal- en voetbalveldje en gezellige picknickbankjes.

Heb jij leuke ideeën of wensen voor het verbeteren van Andy’s Speeltuin? Laat het weten!

De speeltuin is dagelijks geopend van 10:00 - 17:00.

Achtergrond

De speeltuin aan de Schapenlaan werd jarenlang beheerd door Andy Ploeg – ‘meester Andy’ zoals veel buurtkinderen hem noemden. Zijn speeltuin was zijn leven. Na zijn wilde jaren kraakte hij in 1995 in de Schilderswijk het braakliggende terrein tussen de Schapenlaan en de Zoutkeetsingel. Hij kreeg te horen: “Dit is een speeltuin. Kijk maar wat je er mee kan. Bouw het maar op.”

Dat was niet aan dovemansoren gericht. Met vallen en opstaan bouwde hij de speeltuin op en droeg de buurt op zijn schouders. De spelende kinderen zag hij volwassen worden en ging met ze kanoën. Hij kende de kinderen en hun ouders en bleef als een van de weinigen met hun in gesprek. Als geen ander wist hij wat er in dit deel van de Schilderswijk speelde.

In 2007 werd de speeltuin na een flinke opknapbeurt heropend door toenmalig wethouder Bert van Alphen. Verschillende keren kwam de buurt in actie om meester Andy als beheerder te behouden, want steeds kwam zijn positie weer in het gedrang. In 2012 werd er zelfs ingesproken in de gemeenteraad, waarna een motie werd aangenomen om Andy zijn functie te laten behouden.

De speeltuin was niet alleen een ontmoetingsplek voor de kinderen en hun ouders, Andy werkte ook verschillende keren mee aan speciale festiviteiten op zijn speeltuin, waaronder het Jacoba muziekfestival. Samen met de Stichting Jacobahof werd er gekeken hoe de activiteiten op de speeltuin meer konden worden verbonden met de Jacobahof.

Op 15 november 2016 krijgen familie, vrienden en buurtbewoners het verschrikkelijke bericht dat Andy onverwacht plotseling was overleden. Andy is onvervangbaar en de speeltuin gaat verder zonder bezield beheer.

Andy

Lees ook het in memoriam van Govert de Groot

Een speciale herdenkingsplaquette voor Andy Ploeg werd onthuld op de speeltuin in 2017.