Bijenstal de Windbij

Verscholen achter een schutting staan de bijenkasten van imker Angelique. Zij houdt sinds 2015 honingbijen op het Jacobahof. Het is een kleinschalig imkerij met zo’n 4-5 bijenkasten. 6 maanden per jaar is Angelique druk met haar werkzaamheden rondom het imkeren en verzorgt zij met veel liefde haar bijen. Peter helpt haar hierbij.

Wij vertellen met veel plezier over onze passie en werkzaamheden. Bent u nieuwsgierig kom dan eens kijken: bij de imker in de bijenstal, naar de bollen of de bijentuin
— Imker Angelique

Het bijenseizoen begint rond maart wanneer de temperatuur stijgt boven de 12 graden en de eerste bloemen opkomen (bollen en wilgenkatjes). Het seizoen eindigt rond september – oktober wanneer de dagen korter worden en er niet veel meer in bloei staat.

Honingbijen hebben veel voedsel nodig om hun volk gezond te laten groeien en werken daar ook 24 uur per dag aan. Alles wat ze aan overvloed halen mag ik oogsten (de helft): de HONING. 2 keer per jaar wordt de honing geoogst na de lente en na de zomer. De honingramen worden dan ontzegelt, geslingerd, geperst, gezeefd, analytisch gemeten, potten afgevuld en van een sticker voorzien. Daarna kan de verkoop van de honing beginnen. Ook zijn er regelmatig activiteiten zoals kaarsjes maken van echte bijenwas en informeren we de bezoekers over de bijen en de tuin.

Naast het imkeren onderhouden Angelique en Peter met veel liefde de naastgelegen bijentuin. De bijentuin is in 2017 speciaal aangelegd om meer voedsel- en nestgelegenheid te creëren voor alle bestuivende insecten, vogels en amfibieën. Met stichting Jacobahof en buurtbewoners zijn de planten geplant, een groot succes! Sinds dien is er een hoop veranderd in biodiversiteit, zowel ondergronds als bovengronds. Je ziet dat er een weelde aan insecten zijn gekomen en de grond is weer vruchtbaar voor dier en plant. Van een kale en ongezonde ruigte naar een vruchtbaar paradijs met zoemende bloemen! Elk jaar een stukje verder ontwikkelen tot een zee van bloemen. Het is nooit genoeg!!

Scroll verder voor bezoekersinfo.

De bezoekers kijken hun ogen in dit kleine paradijs in het centrum van Den Haag waar o.a. de honing vandaan komt. Wij vertellen met veel plezier over onze passie en werkzaamheden. Bent u nieuwsgierig kom dan eens kijken: bij de imker in de bijenstal of naar de bollen, deze staan vanaf maart tot mei in bloei. En daarna nemen de vaste planten het over tot begin november.

Bezoekersinformatie:

• Het hele bijenseizoen ( maart- september) is de imker dagelijks aanwezig.

• De bijentuin kunt u dagelijks bewonderen tussen 10:00 en 17:00 uur

• Adres: Jacobahof, Ingang Jacobastraat 266