Het Jacobahof bestaat al meer dan 25 jaar en is een belangrijke plek voor bewoners en bezoekers die houden van het groen en de rust. De stichting zet zich al sinds 2012 in voor het behoud van het Jacobahof door het organiseren van allerlei activiteiten voor en door bewoners en in samenwerking met partners. Denk aan de moestuintjes en compostbakken, de modderkeuken, de bijenstal, het Jacobafestival, schoonmaak- en vergroeningsacties, en de theetuin.

Ook al is het Jacobahof een fijne plek, we zien en horen van bezoekers en bewoners dat het Jacobahof nóg leuker en beter kan. Leuke ideeën kwamen de afgelopen jaren o.a. voort uit een online enquête, gesprekken tijdens het Jacobafestival in 2019 (zie ideeënbord in het lokaal), en meerdere brainstormsessies met bewoners. Om ervoor te zorgen dat het Jacobahof voor de komende 25 jaar een fijne plek blijft voor de buurt, zijn we aan het onderzoeken wat de behoeftes zijn in de buurt en welke nieuwe ideeën passen op het Jacobahof.

In de tussentijd heeft Den Haag Werkt! kenbaar gemaakt te stopen met dierenverzorging. Dat betekent dat zij niet langer meer de dieren op het Jacobahof kunnen verzorgen. Daarnaast zijn een aantal dieren overleden en alleen komen te staan. Omdat het kuddedieren zijn heeft de gemeente besloten de grote dieren te verplaatsen. Dit heeft de plannenmakerij in een stroomversnelling gebracht.

Op dit moment zijn zo’n 50 vrijwilligers actief betrokken bij de plannenmakerij en de uitvoering van de testfase. In de testfase gaan zij aan de slag om de ingezamelde ideeën te testen: welke ideeën hebben kans van slagen en hoe willen we dat aanpakken? En we willen uitzoeken of het wenselijk en mogelijk is om het Jacobahof (deels) in beheer over te nemen al dan niet in samenwerking met andere partijen.

Toekomst van het Jacobahof

Doe mee!

Je kan op verschillende manieren meedenken en doen over de toekomstplannen voor het Jacobahof:

• Sluit je aan bij de kopgroep: Houd je van toffe ideeën en plannen maken en verder uitwerken, vind je het leuk om te netwerken of vind je het gewoon belangrijk dat het Jacobahof een fijne plek blijft? Sluit je aan bij de kopgroep en vergader elke maand mee over de toekomst van het Jacobahof.

• Sluit je aan bij één van de werkgroepen: Heb je zin om je vooral met één bepaald onderwerp of doelgroep bezig te houden? Sluit je dan aan bij één van de werkgroepen of richt er zelf één op. Scroll naar beneden voor een overzicht van alle werkgroepen.

• Word vrijwilliger: Zonder vrijwilligers is er geen Jacobahof. Denk aan klussen, tuinieren, dingen regelen, activiteiten organiseren. Er is altijd wel iets te doen!

• Deel je idee: heb je een leuk idee voor het Jacobahof, deel het met de kopgroep en samen kunnen we kijken of het past binnen het toekomstbeeld. Ook horen we graag je zorgen of bedenkingen! Je kan je idee ook eerst delen en bespreken met de gemeente.

• Buurtoverleg: Elk half jaar organiseren we een buurtoverleg om de buurt te informeren over de voortgang en keuzes die er gemaakt moeten gaan worden. Sluit aan om op de hoogte te blijven!

De planning

Meer informatie

Om bewoners en andere geïnteresseerden op de hoogte te houden is de kopgroep gestart met een periodieke nieuwsbrief. Hieronder kan je alle nieuwsbrieven raadplegen. stuur een mail naar info@jacobahof.org om je aan te melden voor de nieuwsbrief of voor extra informatie.

Nieuwsbrief #1 (13 juli 2022)

Nieuwsbrief #2 (14 september 2022)

Nieuwsbrief #3 (31 januari 2023)

Nieuwsbrief #4 (5 juni 2023)

Vanuit de gemeente is Tom Voorma aanspreekpunt. Je kan hem bereiken op tom.voorma@denhaag.nl

Een werkgroep bestaat uit een aantal bewoners die praktisch aan de slag gaat met een bepaald onderwerp of doelgroep. Ze experimenten met ideetjes, zoeken bewoners en organisatie die met hun kennis en ervaring kunnen adviseren en brengen alles samen tot één of meerdere haalbare en concrete plannen. Werkgroepleden bespreken hun plannen met de kopgroep zodat er één gezamenlijk plan kan ontstaan. De volgende werkgroepen zijn momenteel actief of in opbouw. Voel je vrij om een keer deel te nemen aan een bijeenkomst van een werkgroep of de kopgroep om te kijken of je mee wil doen. Je kan natuurlijk ook een nieuwe werkgroep opzetten! Stuur een mailtje naar info@jacobahof.org als je interesse hebt.

• Werkgroep Buurboerderij

Deze werkgroep bestaat uit een groep enthousiaste buurtbewoners die zich bezighouden met de vraag hoe de toekomst van het Jacobahof mét dieren eruit kan zien. Wil jij je ook inzetten voor dieren op het Jacobahof? Sluit je aan!

• Werkgroep Buurtmoestuin

Door samen groente te verbouwen en te oogsten voor een sociaal, gemeenschappelijk doel willen we onderzoeken of en hoe stadslandbouw een plek geven in het Jacobahof zodat gezond en goedkoop eten toegankelijk wordt voor bewoners. Deze werkgroep zet zich hier voor in! Houd je van tuinieren, zelf groente verbouwen en / of meedenken over hoe we gezond en goedkoop eten kunnen delen met bewoners en / of de Voedselbank? Sluit je dan aan!

• Werkgroep Buurtlokaal

Het Buurtlokaal als huiskamer voor de buurt. Een ruimte voor bewoners met verschillende achtergronden om elkaar te ontmoeten en samen te werken. De werkgroep buurtlokaal zoekt uit hoe we dit kunnen ontwikkelen samen met wijkpartners en andere bewoners.

• Werkgroep Groen & Duurzaam

Met steun van Duurzaam Den Haag gaat deze werkgroep uitzoeken hoe de buurt en het Jacobahof groener en duurzamer kunnen worden. Denk aan zonnepanelen voor de buurt, meer groen en biodiversiteit, en of we in de toekomst onze batterijen, lampen, oud textiel en frituurvet ook op Het Jacobahof kunnen inleveren. Vind jij dit belangrijke thema’s, sluit je dan aan! We starten op 27 juni om 18.00 met een startbijeenkomst in het Buurtlokaal!

Mist er een thema in dit rijtje? Laat het ons weten en begin een nieuwe werkgroep!

De werkgroepen